اهداف دوره ی متوسّطه ی اوّل
اعتقادی :
اصول دین را باور دارد/ خواندن نمازهای پنچگانه /خداوند را به دلیل ربوبیت شایسته می داند /آشنایی با انبیا وائمه معصومین وولایت فقیه /خواندن صحیح قرآن /آشنایی بااحکام تقلید/حضور در مسجد /دانستن احکام مربوط به محرم ونا محرم
اخلاقی :
راستگو، امانت دار و راز نگهدار /علاقمند به ارزشهای اخلاقی
/آگاهی به ارزشها و تواناییهای خود / دختری عفیف و با حیا/ اطاعت از والدین / ارج نهادن به موفقیت دیگران / استفاده کردن از لباسهای مناسب اسلامی ایرانی. / توانایی در عفو کردن دیگران / /اهمیت دادن به پیشرفت کشور خود و هموطنانش / استفاده از تجربه بزرگترها برای پیشرفت خود و دیگران /فکر قبل از عمل. / تشخیص خوب از بد /داشتن رفتاری متعادل / عادت به رعایت نظم و انضباط. / رعایت قانون برای حفظ حقوق همه
علمی و آموزشی :
حساسیت نسبت به پدیده های علمی، محیطی و تجربی./ کسب اطلاعات لازم در حوزه های علوم طبیعی، انسانی و اجتماعی ./مانوس با زبان و ادب فارسی / دانستن مهارت های پایه در ریاضیات /آشنایی با زبان عربی برای فهم بهتر قرآن و احادیث و ادعیه / آشنایی با یک زبان خارجه /استفاده از رسانه های ارتباطی برای کسب اطلاعات ./ دانستن شیوه صحیح مطالعه و تحقیق
فرهنگی ، هنری :
توصیف ابعاد زیبایی در مخلوقات الهی /آشنایی با استعدادهای هنری خود و سعی در پرورش آنها/آشنایی با هنر اسلامی و ایرانی
اجتماعی :
آشنایی باوظایف خود در مقابل خانواده، دوستان و همسایگان / تلاش برای گرفتن حق خود و دیگران /شرکت در کارهای گروهی و اجتماعی / تلاش برای کسب موفقیت /ارج نهادن به موفقیت های جامعه خود در صحنه های بین المللی /آشنایی با معنی ایثار /قدرشناسی در برابر خدمت دیگران
زیستی :
شناسایی کارکرد و وظایف اعضای بدن. / آشنایی با بهداشت فردی و اجتماعی / کوشش در حفظ و احیای محیط زیست /علاقمند به رشته ورزشی. / آشنایی واستفاده به موقع از کمک های اولیه /شناخت برخی از بیماری ها و عوامل بیماری زا
سیاسی :
دانستن سلسله مراتب حاکمیت در نظام جمهوری اسلامی. /تفهیم تفاوت حکومت دینی مبتنی بر ولایت فقیه با سایر حکومت/ آشنایی با تاریخ سیاسی ایران معاصر و مبارزات سیاسی بنیانگذار جمهوری اسلامی/حساسیت نسبت به سرنوشت مسلمانان جهان / شناخت راه های حفظ استقلال، آزادی و عدم وابستگی / آشنایی با انتخابات و نقش آرای عمومی در جامعه /هوشیاری در مواجهه با تبلیغات دشمنان میهن اسلامی
اقتصادی :
دانستن ارزش کار برای بهبود وضعیت فردی و اجتماعی /کوشا در حفظ وسایل خود /حساس نسبت به حفظ و توسعه منابع اقتصادی ملی و منطقه ای / آگاهی به نقش مشاغل و حِرَف در زندگی فردی و اجتماعی /برای حمایت از تولیدات داخلی استفاده از آنها را بر کالاهای مشابه خارجی ترجیح می دهد